tiistai 19. elokuuta 2014

Kuvassa on osa Avenida de Finlandia-nimistä katua ihan läheltä meidän kotikatuamme. Tämän kadun varrella sijaitsee suomalainen lukio, ja monenlaiset yrittäjät tarjoavat palvelujaan suomeksi Ainakin kylteissä lukee esimerkiksi "Rautakauppa", "Leipomo" tai "Pesula" jne. Tosiasiassa suomen osaaminen pysähtyykin tuon nimen kohdalle. Asiat on hoidettava espanjaksi tai mahdollisesti englanniksi.

Olin Suomessa kolme päivää. Kyllä ne olivat raskaita päiviä, henki ja ruumis väsyivät. Hautajaiset ovat niin henkilökohtainen tapahtuma, että haluan kertoa niistä vain yhden asian. Siunaustilaisuudessa Pauli-pappi kertoi, mitä Galatalaiskirjeessä on sanottu. Hain myöhemmin tuon kohdan esiin, ja näin siinä kirjoitetaan. Gal. 6: "Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain." Kuitenkin hieman myöhemmin - Gal. 6:5 - sanotaan:" Jokaisen on kannettava oma kuormansa." Aika ristiriitaista viestintää, näin voisi ajatella, mutta toisaalta kuitenkin sanoma on selkeä: Meidän tulee auttaa toisiamme, mutta kuitenkin jokaisella on vastuu omasta itsestään. Vai löytyykö tälle jotain muuta tulkintaa?

Minun poissaoloni aikana oli tapahtunut kauheita: netti oli lakannut toimimasta. Siis kammottava katastrofi. Olin maksanut liittymistä ja gigoista ja muusta höpänpömpästä 150 euroa, ja koneet pelittivät kymmenen päivää. Marssin maanantaina Centro Finlandiaan. Paikalla ei ollut itse pääjehu, oli kuulemma Suomessa, pelkkä assistentti vaan. Kuopus oli mukana, koska hänen mielestään minä en osaa olla tarpeeksi vihainen. Myöhemmin hän kyllä kehui minua. Kerroin, että meille oli tuota rahasummaa vastaan luvattu 10 gigaa (siis ihan oikeasti, en minä näistä ymmärrä, teeskentelen vain), ja kun se loppuu, niin netti hidastuu, mutta kun meillä ei toimi mikään. No, me emme olleet tytön kanssa samoilla linjoilla ollenkaan, ja hän käski tulla huomenissa uudestaan. Silloin olisi iso jehu paikalla. Ei ollut. Lopulta tämä naispuolinen omistaja soitti minulle. Kova rouva suustaan, mutta en minäkään nynny ole, jos tilanne vaatii. Hänen mielestään koko juttu ei ole firman asia, hehän vain myyvät. No, keneltä minun sitten pitää kysyä näistä? Operaattorilta. Myyjä ei ole vastuussa ilmeisesti siitä, mitä lupasi. Meillä ei ole siis langatonta nettiä, vaikka sellaisen ostimme. Emme olleet samoilla linjoilla ollenkaan. Soitin myöhemmin suomenkieliseen palvelupuhelimeen, jossa mies tuhahti ihmettelyyni, että "kyllähän ne myyjät lupaavat". Nyt pelaa netti, koska ostin lisää gigoja (en jaksa enää laskea, kuinka kalliiksi tämä tulee). Mutta. Ostin palvelun suomenkieliseltä yrittäjältä Centro Finlandiasta, koska oletin saavani apua ongelmatilanteissa. Olisinpa saanut edes ystävällistä kohtelua, mutta sekin oli liikaa vaadittu.

Aamu-uinti on ihan parasta täällä asumisessa. Allas-alue avataan kymmeneltä, ja menen sinne heti silloin. Ulkona ei ole vielä kuuma, eikä altaalle paista aurinko, mutta vesi on ihanan virkistävää. Runsaan puolen tunnin polskuttelu aloittaa päivän mukavasti. Yleensä olen siellä yksin. Harmittaa, kun allas tyhjennetään syyskuun alussa. Kouluthan alkavat täällä syyskuun puolivälissä, ja ilmeisesti paikalliset lomalaiset lähtevät talosta. Minä uisin lokakuussakin, sillä täällähän tarkenee. Mutta syyskuussa alkavat kaikenlaiset kurssit, joihin olen aikonut ilmoittautua, joten aika kuluu mukavasti. Ja vajaan kahden viikon kuluttua tulevat jo ensimmäiset Suomi-vieraat.

Pikaisiin tapaamisiin - jos netti toimii! Pirkko

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti